zaterdag 10 oktober 2009

glutenvrij, dus eten mee?

Een lastig iets vond ik, vooral in het begin, het eten als je een dagje weg bent met z'n allen. Uiteraard kun je gewoon glutenvrij brood meenemen, maar de rest van het gezin vindt het natuurlijk gezellig om op een terrasje neer te strijken en dáár wat te eten. En de eerste maanden dat ik glutenvrij at werd ik echt niet blij van op een terras zitten met mensen die appeltaart/saucijzenbroodjes/pizza's/tosti's zaten te eten terwijl ik crackers mee had...

Inmiddels is dat wel over. En toch wat bestellen op dat terras (een salade ofzo) en hopen dat het ze het schoon genoeg klaarmaken doe ik ook niet meer, behalve als ik zeker weet dat het daar kan, zoals bij ons favoriete pannenkoekenhuis, Theehuis Rhijnauwen in Bunnik. Daar zit je prachtig aan het water, of op een verwarmde veranda, helemaal goed.

Hetzelfde geldt op feestjes en verjaardagen. Het leukst is natuurlijk als mensen eraan gedacht hebben (en dat gebeurt heel vaak gelukkig!), maar als het niet zo is dan vind ik het niet meer erg. Soms hebben mensen er wel aan gedacht maar komt het 'glutenvrije' gebakje uit de vitrine van de banketbakker. Dat is wel erge pech want dat kan ik ook niet eten, ook daar word ik inmiddels (dankzij kruisbesmetting) flink ziek van. Maar dan waardeer ik het gebaar ;-)


Ikea heeft een hele serie taarten die echt glutenvrij zijn en die toch iedereen lekker vindt, dus mocht je eens iets glutenvrij's willen trakteren dan is dat niet heel erg moeilijk. Die serie taarten wordt inmiddels ook verkocht bij bijvoorbeeld de grotere AH's. En verder heeft bijna elke natuurvoedingswinkel wel een rekje met dieetvoeding. Da's altijd veilig (maar erg duur en niet altijd even lekker....)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten