vrijdag 27 november 2009

wennen


Vandaag maakte ik weer eens mee hoe je gelukkig ontzettend snel went aan elke dag glutenvrij eten (kopen). We aten bij mijn schoonmoeder. In plaats van de nasi die de rest at en waarbij iedereen was vergeten even op de mix te kijken of er gluten inzaten (waarschijnlijk wel) waren er voor mij gebakken aardappeltjes en sla. De eerste lichting aardappels moest afgevoerd naar de prullenbak, want helaas gebakken in margarine die gluten bevatte.( Dat gebeurt je thuis dus helemaal nooit. Ik weet precies welke bakproducten ik veilig kan nemen, we hebben geen margarine met gluten in huis.) De aardappels zelf waren gekruid, dus gauw de prullenbak weer induiken om te kijken of ze glutenvrij gekruid waren. Toen nog de slasaus checken, pan uitgebreid schoonmaken en vervolgens nieuwe aardappels bakken, en een half uur later dan gepland gingen we uiteindelijk aan tafel. Ik voelde me heel lastig ;-)

Thuis eten we elke dag allemaal glutenvrij zonder dat ik daar zelfs nog maar over hoef na te denken. We hebben ook nooit het gevoel dat dat ons beperkt, en gasten weten het vaak niet eens. Dat had ik twee jaar geleden, toen ik elke verpakking nog uitvoerig moest lezen en er de hele dag druk mee was, niet gedacht!

3 opmerkingen:

  1. Ik heb een vraag over de margarine die gebruikt werd. Ik wist niet dat daar gluten in konden zitten. Welk merk is dat geweest?
    Alvast bedankt, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zal als ik weer bij mijn schoonmoeder ben even voor je kijken! Maar helaas zitten gluten in de meest onwaarschijnlijke producten, dus ik kijk altijd en overal naar de ingrediënten, zéker als het om een product gaat dat ik thuis niet gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig he? Thuis bevatten alleen de boterhammen, koekjes en pasta van mijn liefies gluten. Verder helemaal niets.
    Het kost wat meer tijd met het boodschappen doen, wat gewenning en aanpassing, maar dan heb je ook wat!
    En dat je buiten de deur dan weer zo moet gaan letten op maggieblokjes, kruidenmengsels, koksroom...

    BeantwoordenVerwijderen