zaterdag 10 oktober 2009

oh ja, dat budget!


Vergeet ik bijna te vertellen hoe geweldig het deze week ging om binnen het budget boodschappen te doen: ik heb nog geen 45 euro besteed! Dat zat zo; toen ik van de week bij AH wilde pinnen bleek mijn pasje over de datum. En ik weet Heel Zeker dat ik géén nieuwe opgestuurd had gekregen. Wel meteen gebeld, maar het aanmaken en versturen van een nieuwe pas duurt vijf werkdagen...Dus moest ik het doen met het geld wat er nog in mijn portemonnee zat, en dat was maar een klein beetje (50 euro). Ik had natuurlijk man kunnen laten pinnen, of een van de andere rekeningen kunnen gebruiken, maar dit was wel een leuke uitdaging zo.

Zouden mensen vroeger, voor de uitvinding van de pin, automatisch zuiniger hebben geleefd? Ik kan me herinneren dat mijn ouders vroeger elke week naar de bank gingen om 200 gulden van de rekening te halen, en daar deden ze dan een week mee. Zo budgetteerde je min of meer vanzelf. Dat in de rij staan bij de bank was net een mooie drempel om wat langer na te denken over nieuwe uitgaven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten