zondag 20 december 2009

kan sporen bevatten van gluten...


Er zijn een heleboel producten die volgens de ingrediënten verklaring geen gluten bevatten, maar waar dan onderaan dat vervélende zinnetje staat: "KAN SPOREN BEVATTEN VAN GLUTEN"
Want van sporen van gluten kun je ziek worden, maar aan de andere kant staat het er heel vaak op puur om zich in te dekken, en bevat het product nergens sporen van. En lopen wij gv'en gewoon iets lekker mis.

Tegenwoordig koop ik zo'n product soms gewoon wel. Daarbij let ik op een paar dingen: de ingrediënten moeten buiten elke verdenking zijn, het liefst moet ik al van andere gv'en gehoord hebben dat zij er geen last van hebben (daar is het coeliakieforum erg handig voor), ik moet het heel graag willen hebben en er ligt geen vergelijkbaar veiliger product naast. Vervolgens probeer ik het eerst op kleine schaal uit.

Zo eet ik tegenwoordig justabletten van Maggi (geen last van), maar geen chocokerstkransjes van AH (er is zat chocola wél gv)

Voor mensen die echt heel graag eerst willen checken kwam ik op internet iets aardigs tegen: een glutentest. Niet zelf uitgeprobeerd, maar als je absoluut zeker wilt zijn is er dus een methode.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten