zondag 15 november 2009

dieetfoutjes

Als een dag zo mopperig verloopt (en dat is geheel mijn schuld) als gisteren dan weet ik het al: gluten. Vandaag zie ik er dan ook uit alsof ik zeven maanden zwanger ben: een opgeblazen ballon. Hoe charmant...

Blijft een raar fenomeen. Zolang ik niet wist dat ik coeliakie had, had ik nooit buikklachten. Ja, de binnenkant van mijn darm was bij wijze van spreken bijna verdwenen, maar dat voelde ik dus niet. Ik was wel moe, had gebrek aan ijzer, vitamines, viel flauw, etc. maar géén buikpijn. Naarmate ik langer bezig was met glutenvrij eten reageer ik steeds gevoeliger op dieetfouten. Van iets onschuldigs als een kleine kruisbesmetting heb ik dit soort klachten als vandaag, eet ik echt iets verkeerds (komt zelden voor en dan uitsluitend per ongeluk) dan ben ik echt lang en hevig ziek. Dit hoor ik van meer glutenvrijen, en volgens de mdl-arts is het zelfs een goed teken. Niet dat ziek zijn natuurlijk, maar wel dat je lichaam weer reageert op gluten. Dat is fijn natuurlijk. Maar blij word ik er vandaag niet van...;-)

3 opmerkingen:

  1. Hoe ziet jouw ziek-zijn er precies uit? Misselijk? Overgeven? Diarree? Moeheid? Blaren? Ik ben even benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Diarree, overgeven en enorm dik. Als het overgeven afneemt krijg ik koorts. Meestal flink hoog, zodat ik als een zombie in m'n bed lig.
    En dan te bedenken dat ik jaren gluten heb gegeten, zonder ooit over te geven...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bizar... Ik ben best bang om over te geven. Heb dat gelukkig nog niet gehad. Wel misselijk, buikpijn en moe. Dik niet.. Wel heb ik veel vaker aften in mijn mond.
    Reacties kunnen dus best uiteenlopen. Koorts heb ik bijv. ook nog niet gehad door gluten.
    Moeilijk vind ik het altijd om te bedenken of het van gluten komt of door een virusje ofzo. Weet jij direct dat het door gluten komt? Ik weet nooit waarvan dan.. Jij?

    BeantwoordenVerwijderen