dinsdag 7 december 2010

reacties op het eten van gluten

Ergens heb ik twee dagen geleden verkeerd op iets gereageerd. Ergens, iets. Wat het precies geweest is weet ik dus helaas niet. Ik zie er nu al twee dagen uit alsof ik elf maanden zwanger ben. Echt charmant...
Het lijkt erop alsof glutenreacties in de tijd wisselen. Eerst, toen ik net gv at en daarvoor, merkte ik totaal niks van gluten. Echt, niks. Nou ja, van binnen zag het er sneu uit, dat wel ;-) Later kreeg ik reacties als dagenlange diarree, weer later kreeg ik er vaak koorts bij en nu lijk ik vooral in een ballon te veranderen. Is wel een soort van grappig. Hebben anderen dat nu ook? dat je als je langer gv eet, je andere reacties krijgt op gluten?

6 opmerkingen:

  1. Mijn vriend eet nu 5 jaar glutenvrij, maar merkt nog steeds niks als hij toch eens gluten eet. Dat maakt het volhouden van het dieet er niet makkelijker op...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik herken dit wel, beet nu een jaar gluten-vrij. Ik heb zelf het idee nu mijn lijf steets 'schoner' (lees; glute-vrij) word ik heftiger op de gluten reageer, ben nog niet helemaal herteld van de uitputtings salg die ik heb moeten dooe maken en het is als of mijn lijk in alle heftigheid zich nu ook verzet tegen de gluten. Ik herstel wel ook steets sneller.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb verschillende reacties op het eten van gluten. Afhankelijk van mijn weerstand en de hoeveelheid gluten die ik binnen krijg. Het gaat van misselijk en een opgeblazen gevoel, via buikkrampen, naar acute diarree. En daarnaast heb ik 'symptomen' die kunnen terugverwijzen naar mijn coeliakie. Niet altijd is duidelijk of de klachten daadwerkelijk van coeliakie komen of dat er een ander oorzaak (mede) aan te wijzen is.
    Maar nee, ik merk geen verschil met mijn symptomen net na de diagnose en nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij T. is het eigenlijk al die jaren (hij heeft nu 27 jaar coeliakie) hetzelfde. Binnen 1 tot 2 uur buikkrampen en heftige diarree. Daarna nog een paar dagen een kort lontje. Dus ook bij hem geen verandering in reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Herkenbaar hoor. In mijn glutenrijke periode toen ik nog niet wist dat ik ontolerant was had ik wisselende maar indirecte symptomen, van verstopping tot bijna diarree en vaak ook opgeblazen buik. Dat werd in de loop der jaren steeds erger. Nadat ik glutenvrij ging kon het kleinste croutonnetje (restaurantfout) me dwingen om acuut naar de wc te rennen nog voor ik mijn bord leeg had. Maar ook werd ik wel eens alleen misselijk. Alsof mijn darmen gevoeliger waren geworden en acuter reageerden. Na NAET therapie heb ik heel lang weer gluten kunnen eten zonder reacties. Inmiddels door parasiet weer glutenintolerant. Nog maar kort en geen dieetfouten dus reacties nu kan ik niets over zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mij lijkt het normaal dat je lichaam heftiger reageert. Na al die jaren dat mijn lichaam steeds gluten heeft moeten verdragen en regelmatig een kleine reactie gaf (waar ik niet veel aandacht aan schonk), heeft mijn lichaam op een bepaald moment héél duidelijk gemaakt dat het de gluten niet meer aankon. Ik at al 3,5 maand geen gluten, maar enkele dagen geleden door een foutje toch een stevige portie gluten binnengekregen en de reactie is enorm hevig. Maar je zou voor minder; eerst je lichaam na al die jaren eindelijk geven waar het om vraagt en dan ineens toch weer gluten opnemen...
    Ik lees met plezier de reactie van Pim, dat het ook wel sneller herstelt (dus ik probeer me de komende dagen nog door te worstelen...)

    BeantwoordenVerwijderen