dinsdag 27 april 2010

elimineren

In overleg met de internist ben ik vandaag (weer) begonnen met een eliminatiedieet, gevolgd door een provocatiedieet. Kort uitgelegd komt dat er op neer dat ik eerst bijna niets eet behalve een paar dingen waar niemand slecht op reageert, gevolgd door de introductie van steeds een paar 'nieuwe' dingen.
De lol van het dieet is vooral dat je dan straks weer zo blij bent met hele simpele dingen als een ei, een kopje thee of een aardappel. En dat je weer eens wat anders eet, zoals yam, lychees en eend... Het komt op mij altijd over als een prehistorische manier van onderzoek maar het is nog steeds de beste (maar minst handige) manier om te zien of er dingen zijn waar je slecht op reageert. 
Interessant vind ik dat het zo vaak voorkomt bij coeliaken dat ze ook voorzichtig moeten zijn met andere voedingsmiddelen dan gluten, maar dat schijnt volgens de internist 'heel gebruikelijk en volslagen begrijpelijk' te zijn. Kneúzen zijn het, die glutenvrije mensen ;-)

Momenteel heb ik dus een zoete aardappel opstaan bij wijze van lunch, en als nagerecht heb ik eetrijpe mango's liggen (die zijn een klein beetje gesmokkeld maar ik weet al dat ik daar niet op reageer). Vanavond worden het worteltjes met zalm...niet gek toch?

2 opmerkingen:

  1. Lijkt me wel afzien, zo'n eliminatie dieet. En net nu ze bij de Zaailing nieuwe garbobolletjes hebben met maanzaad!
    Nou sterkte er mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik zag het...echt droevig hè. Maar dank je voor het medeleven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen