maandag 18 januari 2010

loempia


Het was een hele tijd gelden, maar nu heb ik ze toch weer gegeten: loempia's! Gisteren waren schoonzus & zwager 25 jaar getrouwd (dat halen wij in 2031, heb ik man even voorgerekend ;-)) en er was een heerlijk Thais buffet, met kip in kokosmelk en rijst én loempia's. Voor mij aparte glutenvrije (!!)(Hoe luxe is dat!!). Ik moet zeggen, dat is erg leuk om weer eens iets te eten wat je al heel lang niet hebt gegeten, en het was ook lekker. Ik wist dat het kon, loempia's maken met rijstvellen, ik heb zelfs de rijstvellen al een tijd in huis, maar het maken was er nog niet van gekomen, moet ik toch maar eens doen!
Ik heb het recept al liggen:

Glutenvrije loempia

Ingrediënten

10 Gedroogde rijstvellen diameter 16 cm
10 Gedroogde rijstvellen diameter 22 cm
200 gram gedroogde Mihoen.
300 gram gemengde groenten; bijvoorbeeld doperwten, mais, sperzieboontjes (in echt kleine stukjes), tauge?
Een klein bosje verse koriander fijngeknipt.
2 bolletjes gember fijn gesneden.
200 gram kipfilet; in kleine stukjes gesneden.
Ketjap /scheutje maggi
Zoete chilli/loempia saus
Voor de liefhebbers 1 rode peper in fijne stukjes

Hulpmiddelen

Ovenschaal
Frituurpan

Voorbereiding

De mihoen weken in een schaal met kokend water. Verder niet koken, 5 tot 10 minuten weken in gekookt water, daarna afgieten en even afspoelen met koud water is voldoende.
De stukjes kip aanbakken. Vervolgens de tauge, en gember even meebakken.
Over het kipmengsel een scheutje ketjap, een scheutje maggi en een scheutje chillisaus doen.
Ondertussen de sperzieboontjes in stukjes beetgaar koken in een pannetje, op het laatste moment de doperwten en de mais opwarmen met de sperzieboontjes.
Als de gekookte groenten opgewarmd zijn, het kookvocht afgieten. De gekookte groenten mengen met het gebakken kipmengsel en de koriander bijvoegen.
Dit mengsel is samen met de (naturel) mihoen de vulling voor de loempia?s. Het is niet erg als dit mengsel afkoelt terwijl je de loempia?s vouwt. Dit is zelfs handiger anders is het toch te heet aan je handen.

Bereidingswijze

Neem een ovenschaal die groot genoeg is om de rijstvellen in z?n geheel in te kunnen weken en vul deze met water.
Neem een groot en een klein rijstvel, en leg die enkele minuten in het water. Zorg dat de kleine nog los te krijgen is van de grote. Let op! Het zijn erg dunne velletjes, dus je moet er misschien even mee "klooien", maar anders neem je er wat extra om te voelen het werkt. (Meerdere tegelijk weken kan ook; je kunt ze als ze zacht zijn eruit halen en op een schone theedoek leggen terwijl ze wachten om te worden verwerkt.)
Leg eerst het geweekte kleine rijstvel op een platte werkplank en doe hierin een kleine eetlepel vulling en een plukje mihoen. probeer het kleine rijstvel als een envelopje dicht te vouwen of te rollen. Waarschijnlijk zal het scheuren, geeft niet, leg het vervolgens op het grotere geweekte rijstvel en probeer deze ook als een envelopje te vouwen of te rollen. Zorg voornamelijk dat de loempia na het dichtvouwen van het grotere rijstvel niet kan lekken! Als dit wel gebeurt, dan bak ik deze niet in olie omdat de olie dan opgezogen wordt door de loempia.Deze eet ik gewoon zo op, de loempias zijn dan namelijk al eetbaar, alleen lauw en slap, maar ook lekker hoor!! Maar gebakken natuurlijk knapperig lekker!
Je legt de gevouwen loempias even te drogen. (ongeveer een 30 tot 50 minuten) Maak er een stuk of 8/10 (voor 4 personen bv.).
Na het drogen kun je ze bakken in een laag zonnebloemolie. een paar minuten aan beide kanten, tot ze krokant zijn. Maar een stuk of drie per keer!!

Serveertips

Met pinda of chilli saus of bij de nasi, maar oefen echt een paar keer, want het is even klungelen in het begin.
Je kunt natuurlijk zelf allemaal variaties verzinnen voor de vulling.

Dat oefenen schrikt me nog af moet ik eerlijk zeggen, ik hou van koken maar ik ben geen kok...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen